Monday, November 22, 2010

Thabbit Qulubana Alaa Deenik

Tomey sangat..


Tahun pertama ..

Pakaian longgar dan menutupi seluruh badan
tudung yang labuh dan menutupi dada

Tahun kedua ..

Pakaian masih begitu
tudung sudah sedikit terangkat

Tahun ketiga

Pakaian kadang-kadang sedikit ketat
Tudung masih gah dipakai

Tahun keempat bulan pertama

pakaian kadang2 ketat dan kadang2 longgar dan kadang2 terangkat
lengan pendek mungkin?
seluar tiga suku?
tudung litup boleh diganti dengan tudung dibahagian kepala sahaja?
trend tudung yg nampak leher atau boleh diganti dengan topi..tapi still tutup rambut bukan?

Tahun keempat bulan ketiga

Bulan ramadhan,, so baju kena kembali longgar dan tudung kena pakai elok2..
nati nak pegi masjid malam2 tak manis pulak nampak dek orang..

Tahun keempat bulan ke tujuh

Baju ikut kesesuaian dan keselesaan kejap buka sini kejap tutup situ..
tudung kat luar still kena pakai
tapi kalau dalam laman web sosial apa salahnya letak gambar tidak pakai tudung..at least kat luar still bertudung..

Tahun seterusnya

Baju lengan pendek pun ok,,
tudung pakai lain kali lah ~


Teringat kata-kata seorang sahabat apabila dinasihati ayahnya tentang ini..

"orang yang tak tutup aurat ni,takkan takut kepada siapa pun.. sebab dia tak takut pun kat Allah"

"O Allah, O turner of hearts!
Keep our hearts steadfast on Thy religion"

Pesanan untuk diri sendiri kerana kita belum tahu apa penghujung hidup ini

Sunday, November 14, 2010

life~


Life is too short..
Laugh when you can
Apologize when you should
Love deeply and forgive quickly
Take chances and give everything and have no regrets

Life is too short ..
to be unhappy
You must take the good with the bad
Smile when you are sad
Love what you got
and always remember what you had

Always forgive but never forgot
Learn from your mistakes
but never regret
People change and things go wrong
Life goes on


Thursday, July 15, 2010

tears of today weapons of tomorrow

video

waving flang for palestine lyrics

by K'naan -Keinan Abdi Warsame‎

Sunday, June 27, 2010

cerita kanak-kanak

situasi 1
Lokasi : Hospital kanak-kanak University Ain Shams,Kaherah

senior : Umur anak ni berapa tahun?
Ibu 1 : 2 tahun
Senior : oo..
Ibu 1 : Muka kamu sama dengan dia,sebab tu dia suka dengan kamu .. (ucap si ibu dengan tersenyum)..
Senior : errkk..

Situasi 2
Lokasi : Hospital kanak-kanak University Ain Shams,Kaherah

Penulis : (sedang menemani kawan sekuliah mengambil sheet dari ibu pesakit)
Ibu 2 : Muka anak saya sama macam kamu semualah!! (memaksudkan kepada pelajar malaysia yang ada disitu)..
Penulis : terkena jugak!!

diagnosis anak kepada kedua-dua ibu muda tersebut : Down Syndrome

Friday, June 11, 2010

a beautiful baby girl

Assalamualaikum friends..my name is sofiya imani (^_^)
This is my first day in an-nisa hospital


i have my 'cukur and tahnik ' with tok guru..and grandpa



Me with my lovely ummi ..(love u mom..)

and cool abah


ok.. gonna continue my sleep.. see u soon :)



N.B-semua gambar adalah dicopy paste dari blog ummi sofiya (sory yah tak mintak izin dulu)

Monday, June 7, 2010

Iklan daurah kitab Qodhoya Tibbiyah Mu3asirah


salam buat semua.

Ada sedikit iklan untuk mana-mana ikhwah atau akhawat yang akan berada di Mesir pada musim panas ini.

Insya Allah akan diadakan kelas fiqh tentang hukum hakam yang berkaitan dengan perubatan.Butiran lanjut adalah seperti berikut

Nama kitab : Qodhoya Tibbiya Mu3aasirah
Penulis kitab :
Masa : musim panas 2010
Tempat : Markaz Misry , Makram Ubaid , Madinat Nasr

Sesiapa yang ingin menyertai kelas ini,,boleh lah menghubingi mudirah kelas ini secara terus iaitu Ustzah Amirah 0199863986 atau 0222755332.

Moga usaha ini diberkatiNya.

Saturday, April 10, 2010

Inilah islam


 Kisah ini dialami oleh seorang muslim warga negara Jerman yang bernama YahyaSyuvskuh.  
Kisah ini bermula tatkala ia dan isterinya menumpang kendaraan umum
Waktu itu mereka berdua duduk di kursi.
Tidak lama kemudian seorang lelaki tua berkebangsaan Afrika naik
dan ternyata kerusi sudah penuh denganpenumpang,
sehingga bapak tua itu pun berdiri.
 Dengan cepat Yahya bangkit dan mempersilakan bapak tua itu untuk duduk.
Bapak tua ltu pun berterima kasih lalu duduk, namun tiba-tiba la menangis.
 Yahya terkejut dan bertanya tentang sebabnya,
tetapi tak menemukan hasil,
 kerana bapak tua itu berbicara dengan bahasa Inggris sedangkan Yahya tidak dapat berbahasa Inggris.
 Lalu ia mencari tahu dari para penumpang yang lain,
dan dari merekalah ia mengetahui bahawa bapak tua itu datang dari Afrika Selatan
dan baru pertama kali ini bapak tua itu melihat ada orang kulit putih yang mahu memberikan tempat.
Yahya menceritakan kisah ini seraya berkata,
 "Inilah Islam."